Používáte starou verzi prohlížeče Internet Explorer pro který není tento web plně optimalizovaný. Stahněte a nainstalujte si prosím zde nejnovější verzi
Happiness management
Externí služba, která má smysl a efekt
- a její význam dál poroste
Možná se tomu divíte, ale vaši zaměstnanci jsou jen lidé. Lidé, kteří k dobře vykonávané práci potřebují vnitřní pohodu, jistotu a důvěru v sama sebe, sebereflexi a dobrou atmosféru. Vlastně to samé potřebuje i kdejaký manažer, ředitel i majitel firmy.
Pokud nedokážete vytvořit atmosféru zájmu, důvěry, povzbuzení a positivní motivace, pak je dobré hledat řešení. Vždyť velká část dnešních manažerů a vedoucích má stále problém s komunikací a správnou motivací. Jak by bylo možné, aby si ještě dokázali vybudovat důvěru?
Externí subjekt má už samotným faktem, že je externí, velkou výhodu.
Co vám můžeme nabídnout?
- pozitivní motivaci několika způsoby /jednotlivcům i týmům/
- čas naslouchání
- sterss coaching
- podpora východiska z osobních problémů
- změnu firemní kultury
- hledání východiska při chybách týmové práce
- mentoring konfliktů
- podpora pozitivních změn
- rovnováha mezi pracovním a osobním životem
- stabilizace emočního indexu v problémových situacích a čase
Upřímně řečeno, ono slovo „štěstí" je v tomto spojení dost zavádějíc. Klasik okamžitě použije: „Štěstí! Co je štěstí? Muška jenom zlatá!", ale hlavně se často vyrojí přirovnání k Hippies, sluníčkářům a kdejakým filozofiím. A v naší kotlině je hned mnoho posměchu a kritiky vůči této myšlence.
V takovém případě mi obratem vyvstane vzpomínka na Jana Wericha a Velkou předscénu v Baladě z hadrů, kde se pojednává o biblickém Noe, který dostal pokyn od Hospodina, aby postavil na kopci loď. A všichni blbí se mu tenkrát smáli.
Ale pojďme k tématu - happiness management.
Raději používám „management of positive atmosphere", tedy vytváření pozitivní atmosféry. A ani to není přesné.
Doba přinesla výrazy jako Happiness expert, Happiness manager, Happiness at Work, Chief Happiness Officer, a určitě přibude mnoho dalších nadstaveb, upgrade.
Ale samotnou podstatu managementu štěstí současná doba nepřinesla, jako něco nového. Je to staré, jak je lidstvo samo. A tak proto i zde si myslím, že se tomu mohou skutečně smát jen blbci.
Každý stavitel i zedník ví, že na špatný základ není radno stavět.
Pokud chci vybudovat, budovat, udržet firmu - a chci expandovat, sahat po dobrých zakázkách, mít dobrou kondici i kvalitu. Pokud si přeji, abych byl manažerem roku, nebo přímo o mně psal Forbes - pak musím mít firmu postavenou na dobrém základu!
A tím nejhlavnějším prvkem základu firmy jsou lidé!
Tam, kde to pochopili, tak se snaží dělat vše pro to, aby měli dobrý, stabilní a spokojený tým lidí. Jsou stále ještě firmy, kde mají lidé za čest, že tam pracují. A stoprocentně ta atmosféra je znát! Ano, nefanděme si, že by v takových firmách nebyli nespokojenci. Protože vždy se najde někdo, komu se nezavděčím a komu především vadí, že musí pracovat. Ale tito lidé jsou nakonec vytěsněni a není to na škodu.
Žel však stále dosti firmám a jejich managementu uniká souvislost s pevným a dobrým základem a kondicí, úspěchem a stabilitou. A čím déle v takové firmě jsou lidé a jejich pohledy, názory, myšlenky, problémy, přehlíženi, tím hůře se pak stav napravuje. A často nakonec nezbyde nic jiného, nežli vyměnit vedoucí, management i samotného pana ředitele. Žel do té doby jsou vytěsněni naopak dobří a důležití lidé.
Positivní atmosféra, nebo tomu říkejme pohoda, je odvislá od mnoha aspektů i správně nastavených prvků. Bez dialogu, založeném na důvěře, se k mnohým důležitým prvkům nedostaneme. Ale zde nejde jen o to, že si s někým sedneme, a on řekne, jak to vidí, a já uplatním prvky hodnotícího pohovoru a je vystaráno. Velmi často jde skutečně o úlohu „vrby", kde se přijde člověk vypovídat, „vypustit páru", požádat o radu třeba v komunikačním pracovním zádrhelu, nebo finanční situaci, srovnat si myšlenky,... a nebude mít obavy, že dostane padáka, nebo se jeho upřímností bude bavit celá firma.
Dnešní doba narušuje pohodu kdekoho a čímkoliv. Historicky nic nového, ale člověk se změnil. Dříve bral život takový jaký je, dnes potřebuje pomoci. Lidé dnes v zaměstnání tráví více jak třetinu života. Asi je dobré, když si to zaměstnavatelé uvědomí a bude je zajímat, co udělat, aby takový podstatný čas byl efektivní a plnohodnotný.
Tento prvek služby tedy do firem patří!
A kdo má být ten „happiness expert"?
Upřímně řečeno - není jednoduché stanovit zařazení a někdy je to pak horor - zvláště pokud se objeví nevyzrálé mládě s diplomem. Jinde zase sociolog s vlastním pytlem problémů, ale vytříbenou mluvou ze světových seminářů.
Zde je potřeba životem zkušeného praktika, který je sám dost positivní na to, aby mohl rozdávat dál, a měl schopnost naslouchat mladým i zralým, sympatickým i posmívaným, ženám i mužům, manuálně i hlavou pracujícím. Takovou univerzitu dává jen život!
A pak už si musí jen získat důvěru. Takový expert se nedá nařídit.